Yhdessä seminaarissa erään ohjelmistotalon edustaja sanoi, että suunnitteluprojektissa tarvitaan "osaavampia käyttäjiä", jotta järjestelmistä tulisi helppokäyttöisempiä.
Tosi sudenkuoppa.
Miksi ei näin: Jos on käyttäjiä mukana projektissa eikä tuloksena saada käyttäjäystävällistä järjestelmää, niin vika ei ole käyttäjissä, vaan sitä tulee etsiä järjestelmän kehittäjistä.
Miten tulisi toimia: Lähtökohta tulisi olla, että käyttäjät ovat aina osaavia. Käyttäjien osaamiseen suunnitteluhankkeissa tulee riittää se, että he osaavat oman työnsä. Käyttäjiä tulee pitää tiedon lähteenä omasta työstään. Suunnittelijoiden rooli on jäsentää tämä tieto suunnitteluratkaisujen pohjaksi.
----------------
(Tämä on vanhasta, ei enää verkossa olevasta blogistani vuodelta 2010. Ja tuo seminaari oli siis 2010. Mutta asia on edelleen ajankohtainen)
Käytettävyys tietojärjestelmien hankinnoissa on paljon haastavampaa kuin tuotekehityksessä. Tämän blogin teemana on viestiä erityisesti *tietojärjestelmien hankkijoille* käytettävyyden varmistamisen näkökulmia: haasteita, havaintoja, ratkaisuja, ohjeita niin tarjouspyyntö- kuin toteutusvaiheisiin. Yleisempiä käytettävyysasioita: ks http://kaytettavyysnavigoija.blogspot.com/. - Kommentit tervetulleita! (mielellään omalla nimellä)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Samasta syystä käyttäjiltä ei pitäisi suoraan kysyä, mitä he tarvitsevat ja mitä tässä järjestelmässä pitäisi olla. Suunnittelijan tehtävä on kaivaa usein tiedostamattomatkin tavoitteet esiin. Tällä vältetään myös kilpahuuto, josta seuraa, että kovimmin huutavien mielipide ohjaa suunnittelua.
VastaaPoistaJuuri näin, Liisa!
VastaaPoistaKs. myös kirjoitukseni http://kaytettavyysnavigoija.blogspot.com/2011/10/ala-laita-kayttajia-jasentamaan-tyotaan.html
Juuri näin, samaiseen asiaan olen törmännyt.
VastaaPoistaKuulun ehkä itse näihin ns. "osaavampiin käyttäjiin" nykyisessä roolissani. Ei sekään takaa käyttäjien äänen kuulemista. Itse asiassa IT-asiantuntijoiden on ehkä jopa vielä vaikeampi suhtautua käyttäjään, joka puhuu jonkin verran heidän kieltään ja ottaa esiin käytettävyysongelmia ja pystyy jopa perustelemaan ne.