Käytettävyyden varmistus ei ole rutiinia. Käytettävyyttä ei varmisteta käyttäjäkeskeisillä prosesseilla tai menetelmillä: ei käytettävyystestauksella, käyttäjätutkimuksilla, käyttötapausmäärittelyillä, käytettävyysohjeistoilla.
Asiaa on tutkittu tieteellisesti, esimerkiksi Rolf Molichin vetämät CUE -tutkimukset: http://www.dialogdesign.dk/CUE.html
Esimerkiksi voi mielestäni ottaa vaikka tapaus Nokian. Nokia on aktiivinen käytettävyys- ja käyttäjäkokemuskentällä: mukana alan konferensseissa, yrityksessä on alan tunnettuja asiantuntijoita, useita alan tohtoreita, yrityksessä on sovellettu ja kehitetty käytettävyysalan menetelmiä. Siltikin Nokian "käyttöliittymäkohtalo" oli mitä oli (miksi näin - se ei ole tämän blogin aihe).
Käyttäjäkeskeisyyttä, käytettävyysprosesseja ja menetelmiä vaatimalla ei varmisteta käytettävyyttä. Se, miten käytettävyyden varmistusta voi tehdä ja erityisesti tietojärjestelmien hankinnoissa, on tämän blogin aihe.
Käytettävyys tietojärjestelmien hankinnoissa on paljon haastavampaa kuin tuotekehityksessä. Tämän blogin teemana on viestiä erityisesti *tietojärjestelmien hankkijoille* käytettävyyden varmistamisen näkökulmia: haasteita, havaintoja, ratkaisuja, ohjeita niin tarjouspyyntö- kuin toteutusvaiheisiin. Yleisempiä käytettävyysasioita: ks http://kaytettavyysnavigoija.blogspot.com/. - Kommentit tervetulleita! (mielellään omalla nimellä)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti