tag:blogger.com,1999:blog-8466408918003840885.post7021116274728004789..comments2023-06-25T16:05:11.984+03:00Comments on Hanki käytettävyyttä!: Älä laita käyttäjiä jäsentämään työtään!Timo Jokelahttp://www.blogger.com/profile/09342704796187697712noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-8466408918003840885.post-5948899311944714232011-10-17T14:31:30.635+03:002011-10-17T14:31:30.635+03:00Tuossahan se olikin jo aika hyvin kiteytettynä, el...Tuossahan se olikin jo aika hyvin kiteytettynä, eli "Käyttäjien työn jäsennys on järjestelmän kehityksestä vastaavien työtä, ei käyttäjien. Sen sijaan käyttäjille sopiva rooli on olla tiedon lähteenä."<br><br>Aika usein sovelluskehityksessä vain unohdetaan se, kuinka pitkälle tuon tiedon lähteenä olemisen voi viedä. Esimerkiksi informaatioarkkitehtuurin osalta löytyy nopeita ja helppoja keinoja (mm. korttien lajittelu) selvittämään, miten käyttäjät ryhmittelevät asioita. Perinteisestihän tuo rajautuu aika pitkällä sisältöihin ja hierarkioihin sovelluksessa, mutta miksei samaa käytäntöä voisi soveltaa toiminnallisuuksienkin ryhmittelyssä.<br><br>Liian usein näkee, että tuo vaihe skipataan kokonaan ja toteutus pohjautuu suunnittelijoiden omiin mieltymyksiin ja ajatusmalleihin. Mielestäni suunnittelijoiden pitäisi jossain määrin pyrkiä minimoimaan omaa roolinsa näkyvyyttä tässä kuviossa ja pyrkiä luomaan yleisesti toimiva kokonaisuus käyttäjien mieltymysten pohjlta. Miten tuohon keskitiehen sitten pääsee tehokkaimmin, se onkin jo huomattavasti vaikeampi kysymys.Kimmo Kuismahttp://www.kimmokuisma.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8466408918003840885.post-17248734326250017492011-10-11T13:52:56.455+03:002011-10-11T13:52:56.455+03:00Juuri näin, käyttäjät eivät voi määritellä lopputu...Juuri näin, käyttäjät eivät voi määritellä lopputulosta tai sen laatua, siitä vastaavat suunnittelijat. Käyttäjät tuovat työhön vain substanssinsa. <br><br>Meillä on toimialoilla käytössä mm. useita erilaisia toimintajärjestelmiä, joista halutaan tehdä tietointegraatioita sähköiselle työpöydälle (toimialojen tahto). Työpöydän suunnittelijoilla ei voi olla tietoa ja käyttökokemusta noista toimialojen omista toimintajärjestelmistä eikä myöskään sananvaltaa niiden käyttöön liittyen. Niiden käyttötavoista, tiedoista ja työnkuluista tietävät toimialalla työskentelevät henkilöt. <br><br>Työpöydän suunnittelijat voivat työpajoissa onkia esiin näitä toiveita ja vaatimuksia, yhdistää muihin/muiden vastaaviin toiveisiin tai vaatimuksiin ja etsiä toimivaa ja laadukasta ratkaisua kuinka työpöytä voi palvella heidän tarpeitaan (esim. työpöydän ratkaisut, joilla tieto toimintajärjestelmästä on helpompi käsitellä/saavutettaa/löytää).<br><br>Vaikeinta on se, että jopa saman yksikön sisällä voi olla erilaisia käsityksiä siitä, miten toimintajärjestelmän tietoa pitäisi hyödyntää. Työpajoissa on tarkoitus, että he itse ensin löytävät yhteisen tahtotilan omiin toimintoihinsa liittyen ja saavat myös "vertaistukea" sellasilta toimialoilta, joissa näitä ratkaisuja on jo toteutettu tai suunniteltu. Työpöydän suunnitteljoiden tehtävänä on vetää asiat yhteen ja lähteä suunnittelemaan siltä pohjalta toimivaa ja sit parasta ratkaisua.Peipa Mäkinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8466408918003840885.post-71313155983149919002011-10-11T13:07:52.702+03:002011-10-11T13:07:52.702+03:00LinkedIn-palstalla tuotiin esiin menetelmänä fasil...LinkedIn-palstalla tuotiin esiin menetelmänä fasilitointityöpajat. Ja varmaan ne ovat ihan toimiva menetelmä. <br><br>Mutta pointtini on, että riippumatta menetelmästä, on riski antaa työn jäsennys käyttäjien tehtäväksi. Joskus voi onnistua, mutta on (iso) riski, että ei onnistuta. <br><br>Tästä näkökulmasta fasilitointityöpajojenkin pitäisi toimia niin, että vastuu lopputuloksen laadusta ei ole sen osallistujilla. <br><br>Ehkä asian voisi tiivistää siten, että käyttäjien tekemän jäsennyksen laatu riippuu käyttäjien kyvyistä. Parempi on, että on suunnittelutiimi pitää laadun omissa käsissään. <br><br>Esimerkiksi (oikein suunnitellun ja suoritetun) käytettävyystestin tulosten laatu ei riipu siitä, ketkä sattuivat olemaan käyttäjiä. Vaan tulosten laadun ratkaisee se, miten laadukkaita havaintoja ja johtopäätöksiä suunnittelutiimi teki testien perusteella.Timo Jokelahttp://www.blogger.com/profile/09342704796187697712noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8466408918003840885.post-66401250284992290212011-10-07T15:03:22.355+03:002011-10-07T15:03:22.355+03:00Hyvä kirjoitus Timo. Olen täysin samaa mieltä. Jok...Hyvä kirjoitus Timo. Olen täysin samaa mieltä. Jokainen on asiantuntija omalla aluellaan. Turha käyttäjää on laittaa sellaiseen roolin mihin hänellä ei ole osaamista. Se on resurssien haaskausta ja johtaa huonoihin lopputuloksiin.Juha Saarelanoreply@blogger.com