tag:blogger.com,1999:blog-8466408918003840885.post3885151832175393942..comments2023-06-25T16:05:11.984+03:00Comments on Hanki käytettävyyttä!: "Järjestelmän on oltava helppokäyttöinen" - vaatimus, jolla ei merkitystäTimo Jokelahttp://www.blogger.com/profile/09342704796187697712noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-8466408918003840885.post-84856475551559002992011-08-24T08:01:41.176+03:002011-08-24T08:01:41.176+03:00Topi, otat monta mielenkiintoista asiaa esiin. Pal...Topi, otat monta mielenkiintoista asiaa esiin. Palaan näihin asioihin tulevissa postuksissani (ja olen ehkä kirjoitellut ainakin jotain aiemminkin). Lyhyesti kuitenkin: <br /><br />"Käytettävyyttä on mahdotonta kuvata vaatimuksiin yhtä tiukoilla kriteereillä kuin toiminnallisia vaatimuksia." <br />- Periaatteessa on mahdollista, mutta vaativaa<br /><br />"Mutta vaatimuksiin pitäisi jotenkin saada tilaajan vilpitön tahtotila siitä, että "käytettävyyteen on panostettava". Tällaisia vaatimuksia ei pystytä todentamaan, mutta ehkä ne antavat jotain signaalia tahtotilasta (toiveajattelua varmaan)."<br />- Tämä on minunkin näkemykseni ja kokemukseni (siis että on toiveajattelua) <br /><br />"Auttaisiko/täsmentäisikö esim. Nielsenin sääntöjen listaaminen?"<br />- mielestäni ei<br /><br />"Vaatimukset siitä että tehdään käyttäjätutkimusta, käyttöliittymä suunnitellaan käyttäjien tavoitteiden pohjalta, käytettävyyttä arvioidaan ja testataan jne.?<br />Se voidaan ainakin todentaa, onko tehty käyttäjätutkimusta tai käytettävyyden arviointia. Niiden laadusta toteaminen ei kerro mitään, eikä se myöskään takaa minkäänlaista käytettävyyttä".<br />- täysin samaa mieltä<br /><br />"Mutta parempi sekin on kuin pelkkä "Järjestelmän on oltava helppokäyttöinen"-vaatimus."<br />- mahdollisesti näin. Mutta tässäkin oikeastaan ainoa varma asia on se, että hankkijalle tulee lisää kustannuksiaTimo Jokelahttps://www.blogger.com/profile/09342704796187697712noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8466408918003840885.post-86316128038219062252011-08-23T09:03:16.550+03:002011-08-23T09:03:16.550+03:00Tuo on todella iso ongelma vaatimusluetteloiden te...Tuo on todella iso ongelma vaatimusluetteloiden tekemisessä ja tulee vastaan lähes joka projektissa. Käytettävyyttä on mahdotonta kuvata vaatimuksiin yhtä tiukoilla kriteereillä kuin toiminnallisia vaatimuksia. Mutta vaatimuksiin pitäisi jotenkin saada tilaajan vilpitön tahtotila siitä, että "käytettävyyteen on panostettava". Tällaisia vaatimuksia ei pystytä todentamaan, mutta ehkä ne antavat jotain signaalia tahtotilasta (toiveajattelua varmaan).<br /><br />Auttaisiko/täsmentäisikö esim.<br />- Nielsenin sääntöjen listaaminen?<br />- Vaatimukset siitä että tehdään käyttäjätutkimusta, käyttöliittymä suunnitellaan käyttäjien tavoitteiden pohjalta, käytettävyyttä arvioidaan ja testataan jne.?<br /><br />Se voidaan ainakin todentaa, onko tehty käyttäjätutkimusta tai käytettävyyden arviointia. Niiden laadusta toteaminen ei kerro mitään, eikä se myöskään takaa minkäänlaista käytettävyyttä. Mutta parempi sekin on kuin pelkkä "Järjestelmän on oltava helppokäyttöinen"-vaatimus.Topi Laamanenhttps://www.blogger.com/profile/10285167192500771022noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8466408918003840885.post-21623307844936379402011-08-22T07:08:51.014+03:002011-08-22T07:08:51.014+03:00Mielenkiintoinen kysymys tuo jonka esität. Itsekin...Mielenkiintoinen kysymys tuo jonka esität. Itsekin olen miettinyt, että miltä taustalta tarjouspyyntöjen käytettävyysvaatimukset nousevat. <br /><br />Vastausta en tiedä. Joitakin hypoteeseja minulla on: <br />- Tuo mitä ehdotat on varmasti yksi vaihtoehto. Tarjouspyyntöjä laativat näkevät asian tärkeäksi, mutta eivät syvällisemmin perehdy asiaan ja jäsennä käytettävyyden vaatimisen haastavuutta. Kun olen käynyt läpi tarjouspyyntöjä, niin niissä on paljon samantyylisiä vaatimuksia mutta eivät yleensä kuitenkaan suoraan toinen toistensa kopioita. <br />- Toisaalta tietyn tyyppiset käytettävyyskriteerit toistuvat. Yksi aika yleinen tapa arvioida käytettävyyttä on, että käyttäjäraati arvioi käytettävyyttä toimittajien esittelemien demojen perusteella. Tämän arviointitavan juuret kyllä kiinnostaisivat. Arviointitavalla kun ei ole paljonkaan validiteettia käytettävyyden näkökulmasta<br /><br />Eli mielestäni asia olisi mielenkiintoinen tutkimuksen paikka (ihan oikeasti).Timo Jokelahttps://www.blogger.com/profile/09342704796187697712noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8466408918003840885.post-84683711520874611692011-08-21T17:02:51.452+03:002011-08-21T17:02:51.452+03:00Seuraan blogiasi mielenkiinnolla, kiitos tästäkin ...Seuraan blogiasi mielenkiinnolla, kiitos tästäkin kirjoituksesta. <br /><br />Jos haluaa ajatella positiivisesti lienee hyvä asia kuitenkin se, että tarve järjestelmän käytettävyydelle on mainitsemassasi tapauksessa tunnistettu. <br /><br />Osaatko sanoa, miten tällainen vaatimus päädytään tarjouspyyntöön kirjaamaan? Mieleen tulee yhtenä mahdollisena selityksenä se, että helppokäyttöisyys on puhekieleen vakiintunut termi. Henkilö, joka ei ole käytettävyyteen perehtynyt, saattaa kokea sen täysin asialliseksi vaatimukseksi.Pilvi Nummi-Sundhttp://www.verkko-osallistuminen.finoreply@blogger.com